Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/huidklinie/domains/huidkliniekhilversum.nl/public_html/wp-content/themes/medicare/single.php on line 121

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/huidklinie/domains/huidkliniekhilversum.nl/public_html/wp-content/themes/medicare/single.php on line 134

Het veelzijdige botox

Botox: er is veel en vaak over geschreven in de media, vooral over het zogenaamde uitdrukkingsloze gezicht dat mensen er van zouden krijgen. Botox kan echter, mits goed toegepast, voor een ontspannen uiterlijk zorgen en heeft veel meer toepassingen dan de meeste mensen weten.

Botox (botuline toxine) is een gif van de bacterie clostridium botulinum. Gemengd met eiwit wordt het gif in minuscule hoeveelheden gebruikt voor medische en cosmetische doeleinden. Botox blokkeert de overdracht van neurotransmitters, dit zijn stoffen die ervoor zorgen dat het signaal van de zenuw wordt overgebracht op de spier.

In de neurologie, oogheelkunde en KNO-geneeskunde gebruiken artsen al jaren botox om spastische spieren te verslappen. Sinds de jaren negentig wordt het middel door plastisch chirurgen ook gebruikt voor cosmetische doeleinden. Botox wordt vooral toegepast op de horizontale rimpels in het voorhoofd, de rimpels tussen de wenkbrauwen en de rimpels naast de ogen (kraaienpootjes). De rimpels kunnen geheel verdwijnen of aanzienlijk worden verzacht. Rimpels die zijn ontstaan door een slapper wordende huid of door regelmatige blootstelling aan de zon kunnen niet met Botox behandeld worden. Daarvoor wordt dan weer een injectable gebruikt op basis van hyaluronzuur.

Wat niet iedereen weet is dat, naast rimpels, ook overmatige transpiratie behandeld kan worden met botox. Het middel blokkeert de overgang van de zenuw naar de zweetklieren, waardoor wordt voorkomen dat de klieren zweet produceren.

Een meer medische toepassing van Botox is de behandeling van migraine en spanningshoofdpijn. Door de ontspanning van bepaalde spieren in het gezicht neemt de mate en frequentie van de hoofdpijn af of verdwijnt zelfs. Bij migraine heeft dit bij ongeveer de helft van de mensen een goed effect, bij spanningshoofdpijn vaker.

Botox wordt al bijna 40 jaar in de geneeskunde toegepast zonder ernstige bijwerkingen. Het is een geregistreerd geneesmiddel, dat uitgebreid is getest voordat het op de markt kwam. Door de lage dosering die er wordt gebruikt zijn er vrijwel geen risico’s verbonden aan een cosmetische behandeling met Botox. Minder dan 1% van de mensen heeft antistoffen tegen Botox; bij hen heeft de behandeling geen of onvoldoende effect.

Bij de Huid Kliniek Hilversum bent u uiteraard altijd welkom met al uw vragen over een Botox behandeling!

Hartelijke groet,

Manon Plokker, huidtherapeut