Acné

• Acné Rosacea
  • Acné Conglobata
Acné Vulgaris

Acne vulgaris, kortweg acne genoemd, is de medische term voor jeugdpuistjes. Vrijwel iedereen krijgt in de puberteit acne. Bij de één zijn het enkele puistjes, bij de ander is het een uitgebreide huidaandoening die veel psychische problemen kan geven. Acne kan soms ook na de puberteit blijven bestaan of pas op volwassen leeftijd beginnen.

Acne kan een vervelende aandoening zijn en de huid flink ontsieren. Het is absoluut niet zo dat het alleen in de pubertijd voorkomt. Er zijn diverse vormen van acne waar volwassenen ook last van kunnen hebben. De oorzaak van de ontstekingen kan verschillen en zo ook de behandeling, acne is maatwerk. Een actieve bijdrage van de patiënt speelt een grote voorwaarde voor succes, daarom hechten wij veel waarde aan goede voorlichting en instructies voor thuiszorg.

Acné Rosacea

Acne rosacea wordt beschouwd als een chronische huidaandoening. Het kenmerkt zich door een blijvende, soms pijnlijke, roodheid in het gezicht. Rosacea komt vooral voor op de neus en wangen. In een vroeg stadium ontstaat er een geleidelijke roodheid, soms verward met zonnebrand of een “gezonde blos”. Omdat rosacea ook gepaard kan gaan met kleine bultjes kan het ook worden aangezien voor een acne vulgaris. De huidtherapeut kan u adviseren en eventueel doorverwijzen naar een huisarts of dermatoloog.

De rosacea conditie van de huid kan worden verergerd door een aantal oorzaken. Blootstelling aan de zon kan beter vermeden worden. Een andere verzwarende factor geassocieerd met rosacea is de inname van te veel gekruid eten of het drinken van alcohol en dan specifiek rode wijn. De roodheid in het gezicht wordt opgewekt door het verwijden van de bloedvaten, deze kunnen rode lijntjes achterlaten. De lijntjes kunnen verminderen, tijdelijk verdwijnen en/of later weer terugkomen.

Acné Conglobata

Acne conglobata is een zeer ernstige vorm van acne. De aandoening kenmerkt zich door onderling verbonden, met etter gevulde, holten en littekens. Mannen worden er vaker door getroffen dan vrouwen en acne conglobata treedt meestal op tussen het achttiende en dertigste levensjaar.

De aandoening tast gebieden van de huid aan waar zich veel talgklieren bevinden, zoals de rug, borst en ledematen. In het geval van acne conglobata vormen zich groepjes comedonen (mee-eters), deze raken geïnfecteerd en ontwikkelen zich tot kleine rode bultjes.

De bultjes vullen zich vervolgens met etter en worden puistjes, wanneer deze openbreken vloeit het geïnfecteerde materiaal af en voegen de ontstekingen zich samen. Vanuit deze ontstekingen kunnen abcessen ontstaan die vocht en/of bloed afscheiden. Soms kunnen onderhuidse verbindingen (fistels) tussen twee of meerdere abcessen ontstaan, dit leidt tot een verergering van de aandoening. Bij acne conglobata zijn er vaak veel doorgangen waarlangs geïnfecteerd materiaal wordt afgevoerd, deze kunnen uiteindelijk uitgebreide en zeer ontsierende littekens veroorzaken. In het meest ernstige geval kunnen deze littekens door malformatie kwaadaardig worden.

• Acné Vulgaris
  • Acné Rosacea
  • Acné Conglobata
Acné Vulgaris

Om acne te bestrijden is het belangrijk de ontstekingen te verminderen en/of de talgproductie te reguleren. Dit kan via (diepte) reiniging, producten en soms medicatie. We hebben speciale acne behandelingen voor zowel de jeugd als volwassenen.

Vaak kan er ook in overleg met uw huisarts of dermatoloog een behandelplan worden opgesteld. Mocht u littekens hebben van acne in uw jongere jaren dan kunnen wij dit ook goed behandelen. Kom eens langs voor een persoonlijk consult!

Acné Rosacea

Hoewel rosacea niet volledig kan worden verholpen, kan een effectieve behandeling van de symptomen de aandoening verlichten. In de meeste gevallen bestaat de behandeling van rosacea uit een combinatie van voorgeschreven medicijnen en/of crèmes, speciale huidbehandelingen en specifieke veranderingen in levensstijl. De huid is bij rosacea vaak snel geïrriteerd, dus het is belangrijk geen reguliere (agressieve) acne behandelingen toe te passen, deze kunnen de conditie juist verslechteren. De Huid Kliniek Hilversum werkt met speciale producten om de roodheid te verminderen en huidirritatie te voorkomen.

Heeft u acne rosacea en bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw huid? Kom dan langs voor een persoonlijk consult!

Acné Conglobata

De behandeling van acne conglobata is altijd in samenwerking met een huisarts of dermatoloog. Afhankelijk van de ernst van de aandoening en persoonlijke en/of fysieke omstandigheden wordt een combinatie van medicatie en gezichtsbehandelingen toegepast.

De behandelingen bij Huid Kliniek Hilversum zijn er vooral op gericht de ontstekingen te verminderen en de huidconditie te verbeteren. Omdat het behandelplan per persoon zeer verschillend kan zijn nodigen wij u graag uit voor een persoonlijk consult.

Huid Kliniek Hilversum heeft afspraken met de meeste grote zorgverzekeraars

Bekijk het effect

Resultaat

Marjolein (27) “Ik durfde nooit echt mijn gezicht te laten zien. Toen ik rond de pubertijd last kreeg van acne zei iedereen dat het vanzelf over zou gaan, het tegendeel bleek waar. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar het bleef terugkomen. Na een aantal maanden mijn gezicht te hebben behandeld begon mijn huid langzaam te verbeteren. Er werd geen wondermiddel beloofd en ik moest er zelf ook actief aan meedoen. Nu is het resultaat zo mooi, ik durf voor het eerst in het zonlicht iemand aan te kijken zonder dat ik me schaam. Dat is voor mij zo’n grote overwinning.”

Kies vandaag voor uwzelf

Voor deze behandeling is vergoeding vanuit de zorgverzekering mogelijk. Afhankelijk van uw pakket kan de behandeling deels of geheel vergoed worden. Huid Kliniek Hilversum heeft afspraken met de meeste grote zorgverzekeraars.

Er zijn veel verschillende vormen van acne. Bekijk de folder voor meer informatie over Acne Vulgaris, Acne Conglobata en Acne Rosacea.