Aandoening

• Lymfoedeem na borstkanker
  • Lipoedeem
Oedeemtherapie

Oedeem betekent letterlijk vochtophoping. Om diverse redenen kan tijdelijk of chronisch de lymfe afvloed in het lichaam niet meer goed functioneren.

In het geval van lymfoedeem is het vocht dat zich ophoopt lymfevocht. Dit lymfevocht wordt door het hele lichaam vervoerd door het lymfestelsel dat uit lymfevaten en -knopen bestaat. Wanneer lymfoedeem ontstaat kan dat veel beperkingen en pijn veroorzaken in het dagelijks leven.

Als het lymfoedeem ontstaat kan dit een moe en zwaar gevoel geven waarbij ook tintelingen kunnen voorkomen. Sommige mensen ervaren een knellend, zeurderig gevoel. In enkele gevallen kan een acute zwelling optreden. Bij lymfoedeem ontstaat er een verhoogd risico op wondroos (erysipelas), huidklachten en gewrichtsklachten. Bij al deze symptomen is het van belang dat er direct actie wordt ondernomen om verdere toename van het oedeem te voorkomen.

Lymfoedeem na borstkanker

Bij de behandeling van borstkanker kan door het verwijderen of beschadigen van een deel van het lymfestelsel, vochtophoping in arm, borst, rug en hand ontstaan. Dit wordt lymfoedeem genoemd.

Lymfoedeem in de arm, borst, rug en/of hand kan ontstaan na een operatie en/of bestraling bij de behandeling van borstkanker. Bij een okselkliertoilet worden alle lymfeklieren in de oksel weggehaald, het lymfevocht wordt daardoor belemmerd en hierdoor kan lymfoedeem in de borst of arm ontstaan. Ook bestraling in het gebied rondom de oksel, rug en borst kan schade geven aan het lymfesysteem. Dit kan de kans op lymfoedeem vergroten.

Als lymfoedeem ontstaat, kan dit een moe en zwaar gevoel in de arm geven waarbij ook tintelingen kunnen voorkomen. Sommige mensen ervaren een knellend, zeurderig gevoel. In enkele gevallen kan een acute zwelling van uw hand en arm optreden. Bij lymfoedeem ontstaat er een verhoogd risico op wondroos (erysipelas), huidklachten en gewrichtsklachten. Bij al deze symptomen is het van belang dat er direct actie wordt ondernomen om verdere toename van het oedeem te voorkomen.

Lipoedeem

Lipoedeem betekent letterlijk ‘vetzwelling’. Het is een chronische aandoening van het vetweefsel welke voornamelijk vrouwen treft. Meestal wordt het pas zichtbaar aan het einde van de puberteit. Onder de huid van de heupen, dijen, knieën en onderbenen vormen zich grote hoeveelheden ongelijkmatig verdeeld vet. In sommige gevallen zijn de armen ook aangedaan. Een belangrijk kenmerk voor lipoedeem is de symmetrie: de afwijkende vetverdeling doet zich voor aan beide zijden. In veel gevallen van lipoedeem zorgt de spanning die op de huid komt te staan voor een verslechterde lymfe afvloed waardoor er een lymfatische component ontstaat. Dit wordt dan lipolymfoedeem genoemd.

Vaak is er bij lipoedeem sprake van een minder sterk bewegingsapparaat. Banden van enkels, voeten en knieën zijn zwak, er is een verminderde spierkracht en het ondersteunende bindweefsel is slapper. Minder spierkracht leidt weer tot afname van de pompfunctie van het lymfesysteem. Helaas is het lichaam zo gebouwd dat er meer vet afgezet wordt in het weefsel wanneer de lymfestroom vertraagd is. Hierdoor verergert het lipoedeem.

Patiënten met lipoedeem zijn vaak lang (soms zelfs al jaren) op zoek naar de juiste diagnose voor hun probleem. Regelmatig krijgen deze patiënten het advies om te gaan afvallen door middel van diëten en sporten. Dit kan bepaalde klachten iets verbeteren maar geeft in de meeste gevallen weinig resultaat. De extra spanning op de huid gecombineerd met de ophoping van lymfevocht kan voor sommigen zeer pijnlijk zijn en veel beperkingen opleveren in het dagelijks leven. Lipoedeem is een vrij onbekende aandoening waardoor er weinig begrip kan zijn vanuit de omgeving.

• Oedeemtherapie
Oedeemtherapie

Oedeemtherapie kan verlichting brengen en/of de klachten verhelpen. Met een speciale massage techniek (manuele lymfe drainage) wordt uw lymfesysteem gestimuleerd. Indien er verhardingen (fibrose) in het oedeem zijn opgetreden kunnen fibrosegrepen worden toegepast. Naast de lymfemassage kunnen diverse andere methodes zoals compressietherapie, beweging, lymfetaping en endermologie worden ingezet.

Oedeemtherapie is maatwerk, de duur en intensiteit van de behandelingen zijn daardoor per patiënt verschillend.

Oedeemtherapie na borstkanker

Oedeemtherapie kan verlichting brengen en/of de klachten verhelpen. Met een speciale massage techniek (manuele lymfe drainage) wordt uw lymfesysteem gestimuleerd. Indien er verhardingen (fibrose) in het oedeem zijn opgetreden kunnen fibrosegrepen worden toegepast. Naast de lymfemassage kunnen diverse andere methodes zoals compressietherapie, beweging, lymfetaping en endermologie worden ingezet. Na een borstamputatie of  borstbesparende operatie kunnen wij ook littekentherapie toepassen op het aangedane gebied. Oedeemtherapie is maatwerk, de duur en intensiteit van de behandelingen zijn hierdoor per patiënt verschillend.

Wanneer lymfoedeem na borstkanker ontstaat hebben patiënten vaak al een lange weg van ziekenhuisbezoeken achter de rug. De behandeling kan in sommige gevallen een periode vrij intensief zijn en als tijdrovend worden ervaren. Vanuit ons wellbeing concept geven wij een stukje extra aandacht en rust bij al onze oedeembehandelingen. Het is wetenschappelijk bewezen dat ontspanning een gunstig effect heeft op het lymfesysteem. De ontspanning kenmerkt zich door een steriele maar stijlvolle omgeving, rustgevende muziek en een werkwijze gericht op uw totale welzijn.

Resultaat

Oedeemtherapie kan verlichting geven en de kwaliteit van het leven aanzienlijk verbeteren. Het resultaat van oedeemtherapie verschilt per individu. Dit heeft te maken met de oorzaak van het oedeem. Ook kunnen andere factoren een rol spelen, zoals leefstijl en therapietrouwheid. Omdat oedeem vaak een chronisch karakter heeft ligt het doel van de behandeling op het stabiliseren van de klachten en de kwaliteit van leven verbeteren.

Kies vandaag voor uwzelf

Voor deze behandeling is vergoeding vanuit de zorgverzekering mogelijk. Afhankelijk van uw pakket kan de behandeling deels of geheel vergoed worden. Huid Kliniek Hilversum heeft afspraken met de meeste grote zorgverzekeraars. Bekijk de folder voor meer informatie over onze behandeling.

Heeft u last van oedeem kom dan gerust langs voor een persoonlijk consult. Wij informeren u graag over alle mogelijkheden.