Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/huidklinie/domains/huidkliniekhilversum.nl/public_html/wp-content/themes/medicare/single.php on line 121

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/huidklinie/domains/huidkliniekhilversum.nl/public_html/wp-content/themes/medicare/single.php on line 134

Vitamine C: SuperSkinFood

Vitamine C is een heel bekende vitamine; het helpt om je weerstand op peil te houden, maar is ook belangrijk bij andere processen in het lichaam. Je hebt vitamine C nodig voor een goede weerstand en voldoende energie. Daarnaast zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel, gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Bovendien is vitamine C een antioxidant (neutraliseert schadelijke stoffen).

De ontdekking van vitamine C staat op naam van de Engelse scheepsarts Lind. Hij was degene die er in 1747 achter kwam dat zeelui die dagelijks citrusvruchten at (rijk aan vitamine C) geen scheurbuik kregen. Scheurbuik is een ziekte veroorzaakt door een chronisch vitamine C tekort. De symptomen zijn onder meer zwellingen en bloedingen van het tandvlees, gesprongen vaatjes, vooral op onderbenen, slapte, stijve en pijnlijke ledematen en inwendige bloedingen. Scheurbuik was op verre handelsreizen een van de voornaamste doodsoorzaken aan boord van de zeilschepen. In deze tijd kwamen aambeien en spataderen ook veelvuldig voor. Deze kwalen hebben een directe relatie met een tekort aan vitamine C.

Vitamine C is essentieel bij de vorming van collageen, dat is een eiwit dat instaat voor stevigheid van bio-structuren. Indien er niet voldoende vitamine C aanwezig is zal dit eiwit zijn functie niet of slecht kunnen uitvoeren. Als eerste zullen bloedvaatjes het begeven en zo bloedingen veroorzaken. Vitamine C werkt daarmee indirect preventief bij hart en vaatziekten, maar gaat ook spataderen, aambeien, striae en rimpels tegen.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C voor volwassenen is volgens het voedingscentrum 75 milligram per dag. Dit staat gelijk aan ongeveer anderhalve sinaasappel. Dit is de hoeveelheid om niet ziek te worden. Voor onze gezondheid is 1500 milligram veel beter. Meer dan 2 gram vitamine C kan darmklachten of diarree veroorzaken.

Gezonde groet,

Gerdien Zekveld, huidtherapeut